environment: live domain: intermediair.abnamro.nl user: No user entity type: No type database: abn360-live

Wij staan voor je klaar

Hypotheekzaken tijdens corona

De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm. ABN AMRO doet er alles aan om bedrijven en particulieren in deze tijd te steunen. Uiteraard staan wij ook klaar om jou door deze crisis heen te helpen met adviezen en antwoorden op jouw vragen. Daarnaast hebben we binnen de bank oplossingen bedacht om de online dienstverlening voor jou en je klanten zo makkelijk en goed mogelijk te laten verlopen.

Let op: onderstaande coronamaatregelen zijn sinds 1 augustus 2021 voor nieuwe klanten beëindigd, behalve het invullen van het extra document Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis (zakelijk inkomen). 

Inkomensvragen voor een verantwoorde hypotheekverstrekking

Vanuit onze zorgplicht stellen wij bij hypotheekaanvragen voor klanten met een zakelijk inkomen een aantal aanvullende vragen over het effect van de coronacrisis op het inkomen van jouw klant. Dit document 'Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis' vind je bij de Downloads. Hoe je deze invult,  lees je in de handleiding. 

Hypotheekdossier niet op tijd compleet

Voor klanten die het renteaanbod, aanbod of de verlengingsovereenkomst niet fysiek konden ondertekenen kon je contact opnemen met je Operationsteam: je ontving dan van hen een e-mail die de klant kon gebruiken om zijn akkoord te geven.

Let op: deze documenten moest je later nog wel mét handtekening aanleveren. Je had tot uiterlijk 5 werkdagen vóór de passeerdatum de tijd om de documenten te laten ondertekenen en te uploaden in Track&Trace.

Toestemmingsverklaring AVG: akkoord klant via e-mail

Kan een klant een toestemmingsverklaring fysiek niet ondertekenen vanwege corona? Dan kan hij/zij je voortaan toestemming geven via Internet Bankieren op abnamro.nl. Dan krijg je direct toegang tot de hypotheekgegevens en kun je meteen wijzigingen aanvragen.
Een akkoord van de klant op de toestemmingsverklaring via e-mail is sinds 1 augustus 2021 niet meer mogelijk.

Op de homepage van onze intermediaire site onder 'Toestemming geven' kun je zien hoe een klant de toestemming via Internet Bankieren regelt.

Steunmaatregelen voor klanten

Klanten die door de coronacrisis betaalproblemen voor hun hypotheek/lening hadden, konden onder voorwaarden tot en met 30 september 2020 via abnamro.nl een betaalpauze aanvragen.

Wie hiervoor in aanmerking kwam en hoe de terugbetalingsregeling eruitziet, lees je bij betaalpauze.

Handige links