environment: live domain: intermediair.abnamro.nl user: No user entity type: No type database: ABN360-live

Wij staan voor je klaar

Hypotheekzaken tijdens corona

De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm. ABN AMRO doet er alles aan om bedrijven en particulieren in deze tijd te steunen. Uiteraard staan wij ook klaar om jou door deze crisis heen te helpen met adviezen en antwoorden op jouw vragen. Daarnaast hebben we binnen de bank oplossingen bedacht om de online dienstverlening voor jou en je klanten zo makkelijk en goed mogelijk te laten verlopen.

Let op: al deze maatregelen stoppen per 1 augustus 2021. Behalve het extra document "Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis".

Inkomensvragen voor een verantwoorde hypotheekverstrekking

Vanuit onze zorgplicht stellen wij bij alle hypotheekaanvragen een aantal aanvullende vragen over het effect van de coronacrisis op het inkomen van jouw klant. Deze aanvullende vragen vind je in een extra document 'Inkomensonderbouwing tijdens coronacrisis' onder Downloads. Tot 1 augustus 2021 is dit een verplicht document om in te vullen bij iedere nieuwe hypotheekaanvraag.

Vanaf 1 augustus 2021 stellen we deze vragen alleen nog bij hypotheekaanvragen voor klanten met een zakelijk inkomen. Deze aanvullende vragen vind je in een extra document 'Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis' onder Downloads. Hoe het precies werkt, lees je in de werkinstructie.

Annuleren Woning Hypotheek of andere vragen?

Geen annuleringskosten Woning Hypotheek
In de onzekere tijd van corona konden we begrijpen dat klanten soms alsnog afzagen van de aankoop van de woning en van de hypotheek. Normaal gesproken betaalt een klant 1% annuleringskosten bij het annuleren van een Budget- of Woning Hypotheek (vanaf 92 dagen na uitbrengen offerte). Deze kosten hoeven klanten tot 1 augustus 2021 niet te betalen wanneer zij aangeven dat ze door corona afzien van de koop. Na 1 augustus worden er weer 1% annuleringskosten in rekening gebracht bij annuleren van een Budget- of Woning Hypotheek (vanaf 92 dagen na uitbrengen offerte). Annuleren kan door een mail te sturen naar je Operationsteam.

Andere vragen?
Hebben klanten andere uitdagingen zoals het niet tijdig kunnen aanleveren van een taxatierapport of komt het passeren bij de notaris in de knel? Neem dan contact op met je Operationsteam. Dan kijken zij samen met jou naar de mogelijkheden.

Hypotheekdossier niet op tijd compleet

Voor klanten die het renteaanbod, bindend aanbod of de verlengingsovereenkomst niet fysiek konden ondertekenen kon je contact opnemen met je Operationsteam: je ontving dan van hen een e-mail die de klant kon gebruiken om zijn akkoord te geven.

Let op: deze documenten moet je later nog wel mét handtekening aanleveren. Je hebt tot uiterlijk 5 werkdagen vóór de passeerdatum de tijd om de ondertekende documenten te uploaden in Track&Trace.

Videoreeks over belangrijke financiële onderwerpen

Wil je op de hoogte blijven van actuele financiële zaken in deze coronatijd?
René Kuiper van Kuiper ACT geeft in een videoreeks toelichting op belangrijke financiële onderwerpen, speciaal voor hypotheekadviseurs. Denk hierbij aan de betaalpauze, digitaal thuiswerken en de inkomensbepaling die je tijdens corona invult voor een verantwoorde hypotheekverstrekking.
 
Deze videoreeks is mede mogelijk gemaakt door Nationale Hypotheekbond, Florius en ABN AMRO. Samen sterk voor hypotheekadviseurs en je klanten, juist nu!

Toestemmingsverklaring AVG: akkoord klant via e-mail

Voor klanten die door de maatregelen tegen het coronavirus de toestemmingsverklaring niet fysiek kunnen ondertekenen, kun je ons tot 1 augustus 2021 een ingevulde toestemmingsverklaring sturen waar je het akkoord van de klant bijvoegt, dat je via e-mail bij de klant hebt opgevraagd.

In het stappenplan kun je zien hoe je de toestemming per e-mail regelt. Deze verklaring is net als de fysiek ondertekende versie voor 3 jaar geldig na ondertekening en voor de klant zichtbaar via Internet Bankieren in 'Mijn Hypotheek'.

Direct toestemming ontvangen
Na 1 augustus kan een klant je alleen via Internet Bankieren (op abnamro.nl) op afstand toestemming geven. Hierdoor krijg je direct toegang tot de hypotheekgegevens en kun je wijzigingen aanvragen.

Op de homepage van onze intermediaire site onder 'Toestemming geven' kun je zien hoe een klant de toestemming via Internet Bankieren regelt.

Steunmaatregelen voor klanten

Klanten die door de coronacrisis betaalproblemen voor hun hypotheek/lening hadden, konden onder voorwaarden tot en met 30 september 2020 via abnamro.nl een betaalpauze aanvragen.

Wie hiervoor in aanmerking kwam en hoe de terugbetalingsregeling eruitziet, lees je bij betaalpauze.

Handige links