environment: live domain: intermediair.abnamro.nl user: No user entity type: No type database: ABN360-live

Wij staan voor je klaar

Hypotheekzaken tijdens corona

De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm. ABN AMRO doet er alles aan om bedrijven en particulieren in deze tijd te steunen. Uiteraard staan wij ook klaar om jou door deze crisis heen te helpen met adviezen en antwoorden op jouw vragen. Daarnaast hebben we binnen de bank oplossingen bedacht om de online dienstverlening voor jou en je klanten zo makkelijk en goed mogelijk te laten verlopen.

Let op: onderstaande coronamaatregelen zijn sinds 1 augustus 2021 voor nieuwe klanten beëindigd, behalve het invullen van het extra document Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis (zakelijk inkomen). 

Inkomensvragen voor een verantwoorde hypotheekverstrekking

Vanuit onze zorgplicht stellen wij bij alle hypotheekaanvragen een aantal aanvullende vragen over het effect van de coronacrisis op het inkomen van jouw klant via het document 'Inkomensonderbouwing tijdens coronacrisis'. Tot 1 augustus 2021 was dit een verplicht document om in te vullen bij iedere nieuwe hypotheekaanvraag.

Sinds 1 augustus 2021 stellen we deze vragen alleen nog bij hypotheekaanvragen voor nieuwe klanten met een zakelijk inkomen. Dit document 'Inkomensonderbouwing voor ondernemers tijdens de coronacrisis' vind je bij de Downloads. Hoe het precies werkt, lees je in de werkinstructie.

Annuleren van de hypotheek?

In de onzekere coronatijd konden we begrijpen dat klanten alsnog afzagen van de aankoop van de woning en de hypotheek. Normaal gesproken betaalde een klant 1% annuleringskosten bij het annuleren van een Budget- of Woning Hypotheek (vanaf 92 dagen na uitbrengen offerte). Deze kosten hoefden klanten tot 1 augustus 2021 niet te betalen wanneer zij aangaven dat ze door corona wilden annuleren.

Sinds 1 augustus gelden er weer 1% annuleringskosten bij het annuleren van een Budget- of Woning Hypotheek (vanaf 92 dagen na uitbrengen offerte).

Hypotheekdossier niet op tijd compleet

Voor klanten die het renteaanbod, bindend aanbod of de verlengingsovereenkomst niet fysiek konden ondertekenen kon je contact opnemen met je Operationsteam: je ontving dan van hen een e-mail die de klant kon gebruiken om zijn akkoord te geven.

Let op: deze documenten moest je later nog wel mét handtekening aanleveren. Je had tot uiterlijk 5 werkdagen vóór de passeerdatum de tijd om de documenten te laten ondertekenen en te uploaden in Track&Trace.

Videoreeks over belangrijke financiële onderwerpen

Wil je op de hoogte blijven van actuele financiële zaken in deze coronatijd?
René Kuiper van Kuiper ACT geeft in een videoreeks toelichting op belangrijke financiële onderwerpen, speciaal voor hypotheekadviseurs. Denk hierbij aan de betaalpauze, digitaal thuiswerken en de inkomensbepaling die je tijdens corona invult voor een verantwoorde hypotheekverstrekking.
 
Deze videoreeks is mede mogelijk gemaakt door Nationale Hypotheekbond, Florius en ABN AMRO. Samen sterk voor hypotheekadviseurs en je klanten, juist nu!

Toestemmingsverklaring AVG: akkoord klant via e-mail

Kan een klant een toestemmingsverklaring fysiek niet ondertekenen vanwege corona? Dan kan hij/zij je voortaan toestemming geven via Internet Bankieren op abnamro.nl. Dan krijg je direct toegang tot de hypotheekgegevens en kun je meteen wijzigingen aanvragen.
Een akkoord van de klant op de toestemmingsverklaring via e-mail is sinds 1 augustus 2021 niet meer mogelijk.

Op de homepage van onze intermediaire site onder 'Toestemming geven' kun je zien hoe een klant de toestemming via Internet Bankieren regelt.

Steunmaatregelen voor klanten

Klanten die door de coronacrisis betaalproblemen voor hun hypotheek/lening hadden, konden onder voorwaarden tot en met 30 september 2020 via abnamro.nl een betaalpauze aanvragen.

Wie hiervoor in aanmerking kwam en hoe de terugbetalingsregeling eruitziet, lees je bij betaalpauze.

Handige links