Wij staan voor je klaar

Hypotheekzaken tijdens corona

De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm. ABN AMRO doet er alles aan om bedrijven en particulieren in deze tijd te steunen. Uiteraard staan wij ook klaar om jou door deze crisis heen te helpen met adviezen en antwoorden op jouw vragen. Daarnaast hebben we binnen de bank oplossingen bedacht om de online dienstverlening voor jou en je klanten zo makkelijk en goed mogelijk te laten verlopen. Al deze maatregelen behalve het aanvragen van de betaalpauze gelden tot 1 april 2021, maar kunnen tussentijds wijzigen.

Inkomensvragen voor een verantwoorde hypotheekverstrekking

Vanuit onze zorgplicht stellen wij bij alle hypotheekaanvragen een aantal aanvullende vragen over het effect van de coronacrisis op het inkomen van jouw klant.

Deze aanvullende vragen vind je in een extra document 'Inkomensonderbouwing tijdens coronacrisis' onder de Downloads. Tijdens corona is dit een verplicht document om in te vullen bij iedere nieuwe hypotheekaanvraag én voor reeds ingediende aanvragen voor ondernemers waar nog geen bindend aanbod uitgebracht is. Hoe het precies werkt, lees je in de werkinstructie.

Annuleren Woning Hypotheek of andere vragen?

Geen annuleringskosten Woning Hypotheek
In deze onzekere tijd kunnen we het begrijpen dat klanten alsnog afzien van de aankoop van de woning en van de hypotheek. Normaal gesproken betaalt een klant 1% annuleringskosten bij het annuleren van een Woning Hypotheek (vanaf 90 dagen na uitbrengen offerte). Deze kosten hoeven klanten nu tijdelijk niet te betalen wanneer zij aangeven dat ze door corona afzien van de koop.

Andere vragen?

Hebben klanten andere uitdagingen zoals het niet tijdig kunnen aanleveren van een taxatierapport of komt het passeren bij de notaris in de knel? Neem dan contact op met je Operationsteam. Dan kijken zij samen met jou naar de mogelijkheden.

Hypotheekdossier niet op tijd compleet

Kunnen klanten het renteaanbod, bindend aanbod of de verlengingsovereenkomst fysiek niet ondertekenen? Neem dan contact op met je Operationsteam: je ontvangt van hen een e-mail die de klant gebruikt om zijn akkoord te geven.

Let op: deze documenten moet je later nog wel mét handtekening aanleveren. Je hebt tot uiterlijk 5 werkdagen vóór de passeerdatum de tijd om de ondertekende documenten te uploaden in Track&Trace.

Videoreeks over belangrijke financiële onderwerpen

Wil je op de hoogte blijven van actuele financiële zaken in deze coronatijd?
René Kuiper van Kuiper ACT geeft in een videoreeks toelichting op belangrijke financiële onderwerpen, speciaal voor hypotheekadviseurs. Denk hierbij aan de betaalpauze, digitaal thuiswerken en de inkomensbepaling die je tijdens corona invult voor een verantwoorde hypotheekverstrekking.
 
Deze videoreeks is mede mogelijk gemaakt door Nationale Hypotheekbond, Florius en ABN AMRO. Samen sterk voor hypotheekadviseurs en je klanten, juist nu!

Toestemmingsverklaring AVG: akkoord klant via e-mail

Kan een klant de toestemmingsverklaring niet fysiek ondertekenen door de maatregelen tegen het coronavirus? Dan kun je ons een ingevulde toestemmingsverklaring sturen waar je het akkoord van de klant bijvoegt, dat je via e-mail bij de klant hebt opgevraagd.
In het stappenplan zie je precies hoe je de toestemming per e-mail regelt. Net als de fysiek ondertekende versie is deze verklaring na ondertekening 3 jaar geldig.

Steunmaatregelen voor klanten

Klanten die door de coronacrisis betaalproblemen voor hun hypotheek/lening hadden, konden onder voorwaarden tot en met 30 september 2020 via abnamro.nl een betaalpauze aanvragen.

Wie hiervoor in aanmerking kwam en hoe de terugbetalingsregeling eruitziet, lees je bij betaalpauze.

Handige links